LUKU 4 – MARKKINOINTI JA ASIAKASHANKINTA

MARKKINOINTI

Markkinointia voi tehdä monella tavalla. Tavallisia tapoja toteuttaa kielipalveluyrityksen markkinointia ovat sähköpostimarkkinointi ja muu mahdollisten asiakasyritysten kontaktoiminen. Lisäksi yrittäjällä voi olla profiilit erilaisissa palveluissa, joista mahdolliset asiakkaat voivat hänet löytää. Verkkosivusto on suositeltava, mutta kaikilla sitä ei ole. Jos et halua luoda verkkosivustoa, huolehdi verkkonäkyvyydestäsi. Jos sinua ei löydä verkosta, sinua ei ole – kuinka moneen sellaiseen palveluntarjoajaan itse luotat, jonka tietoja et löydä verkosta?


Profiilit verkkopalveluissa

Alalla on useita maailmanlaajuisia portaaleja, joihin kielipalveluyrittäjä voi luoda profiilin ja joista voivat etsiä tekijöitä toimeksiannoilleen. Näissä palveluissa asiakkaat voivat myös ilmoittaa tarpeistaan. Esimerkkejä tällaisista portaaleista ovat Proz.comTranslatorsCafé.com ja TranslationDirectory.com. Näitä palveluja käyttävät kääntäjien etsimiseen pääasiassa käännöstoimistot. On hyvä muistaa, että palvelujen kautta tulee hyvien kontaktien lisäksi todennäköisesti myös paljon ala-arvoisia hintatarjouksia. Muista myös esimerkiksi omia kieliparejasi edustavien maiden kääntäjäjärjestöjen hakemistoprofiilit, niissä näkyvyys on mahdollista jäsenmaksua vastaan.


Verkkosivusto ja LinkedIn-profiili

Yksi parhaista käyntikorteista verkossa on yrityksen tai yrittäjän oma verkkosivusto. Sivusto voi olla hyvin yksinkertainenkin, vaikka vain yksi sivu, joka sisältää kaiken tarvittavan tiedon (tarjottavat palvelut ja yhteystiedot). Jos et halua luoda omaa sivustoa, huolehdi ainakin siitä, että sinulla on LinkedIn-profiili, jossa tietosi ovat ajan tasalla. Mieti myös, missä asiakkaasi ovat: LinkedIn-profiilin voi luoda kaikilla sen tukemilla kielillä. Useimmat toimeksiantajat tarkistavat yhteistyökumppaniensa LinkedIn-profiilin, joten sen eteen kannattaa nähdä hieman vaivaa. Vakuuttavan profiilin luot esimerkiksi näiden vinkkien avulla. Tutustu myös tuntemiesi kääntäjien tai vaikkapa tämän sivuston tekijöiden LinkedIn-profiileihin.


Blogi

Blogit ovat suosittu tapa tehdä sisältömarkkinointia. Vaativasta asiantuntijapalveluaiheesta bloggaaminen edellyttää kuitenkin kokemusta ja osaamista. Siksi blogi ei välttämättä sovellu markkinointityökaluksi uraansa aloittelevalle. Tutustu alan toimijoiden ja yritysten blogeihin. Tässä on muutama tutustumisen arvoinen blogi:

Turkulaisen käännöstoimisto Traduct Oy:n blogi
Tabuja kääntäjille
Käännös- ja kielipalvelu Lokakuun blogi 
Särmä Communications Oy:n blogi



Sähköposti

Markkinointia voi tehdä sähköpostitse. Erityisesti käännöstoimistoille markkinoitaessa sähköposti on usein toimiva keino. Laadi kontaktointilista huolellisesti: Tutustu toimistojen verkkosivustoihin ja valitse ne toimistot, joita haluat kontaktoida. Lähetä lyhyt viesti ja CV, jossa ovat tärkeimmät tiedot sinusta, tarjoamistasi palveluista, käyttämistäsi työkaluista ja hintasi. Käännöstoimistojen sivuilla on yleensä ohjeet, miten heidän toimittajakantaansa pääsee. Noudata ohjeita. Jos et saa vastausta, selvitä toimiston vendor manager ja lähetä hänelle viesti suoraan.

Suoria asiakkaita ei kannata kontaktoida sähköpostitse ilman muuta edeltävää yhteydenottoa. Viestisi päätyy helposti roskakoriin tai roskapostisuodattimeen.


Kylmät soitot

Asiakkaita voi hankkia perinteisesti soittelemalla. Se ei ole helppoa eikä erityisen tehokasta. Hyvän soittolistan laatiminen vaatii pitkällistä taustatyötä: on valittava ala, jonka yrityksiä lähdet kontaktoimaan, tutustuttava yritysten verkkosivustoihin, soitettava yrityksen vaihteeseen ja pyydettävä puhelimeen henkilöä, joka vastaa kielipalvelujen ostamisesta. Se puolestaan vaihtelee paljon yrityksittäin ja ihan senkin mukaan, minkä erikoisalan toimeksiantoja haet.

Monissa yrityksissä puhelinvaihteen hoitajaa on ohjeistettu olemaan yhdistämättä puhelua, jos soittaja ei osaa pyytää oikeaa henkilöä nimeltä. Pelkkä tehtävänimike ei siis välttämättä riitä, vaan pitäisi tietää henkilön nimi.


Tapahtumat (verkostoituminen)

Sekä käännöstoimistoasiakkaita että suoria asiakkaita voi hankkia verkostojen avulla. Paras tapa on käydä läpi kaikki omat tutut: perhetutut, sukulaiset, ystävät, LinkedIn-kontaktit. Kerro heille tarjoamistasi palveluista.

Erilaiset konferenssit, messut ja tapahtumat ovat myös hyviä paikkoja luoda verkostoja ja markkinoida omia palveluja. Käännösalan tilaisuuksissa tapaa toisia kääntäjiä ja tulkkeja, joiden kanssa voi verkostoitua ja tehdä yhteistyötä. Näissä tilaisuuksissa on paikalla usein myös käännöstoimistojen edustajia, joita kannattaa lähestyä ja joille kannattaa antaa käyntikortti.

Muiden alojen tapahtumat ja messut ovat myös hyviä tapoja löytää suoria asiakkaita. Erilaiset yrittäjätapahtumat ovat hyviä verkostoitumispaikkoja. Meidän alallamme pienikin yritys voi olla suuri asiakas.


Verkkomainonta

Pienen kielipalveluyrityksen ei kannata ostaa Helsingin Sanomien etusivua mainostilakseen. Kustannus on liian suuri suhteessa hyötyyn. Sen sijaan verkkomainontaa kannattaa harkita. Se on suhteellisen edullista, ja kustannukset on helppo pitää kurissa. Kun palvelujen kohteena ovat yritykset, järkevimmät kanavat ovat Google-mainokset ja LinkedIn-mainokset.