LUKU 5 – VERKOSTOITUMINEN
KOLLEGAVERKOSTOT
Mitä enemmän kollegoita tunnet,
sitä enemmän sinulla on sekä potentiaalisia asiakkaita että potentiaalisia
yhteistyökumppaneita. Ja mitä paremmin tunnet kollegoita, sitä tarkemmin tiedät,
kenen kanssa haluat tehdä yhteistyötä.
Usein kollegaverkosto alkaa muodostua jo opiskeluaikana ja kasvaa pikkuhiljaa työuran myötä. Sosiaalisessa mediassa on helppo verkostoitua kollegoiden kanssa ja liittyä erilaisiin alan liepeillä toimiviin ryhmiin. Sekä koti- että ulkomaiset seminaarit, konferenssit ja koulutustapahtumat ovat paikkoja, joissa varmasti tapaa kollegoita. Tutustu SKTL:n, KAJ:n sekä eri maiden kääntäjiä ja tulkkeja edustavien liittojen toimintaan. Myös yliopistojen alumni- sekä mentorointiohjelmat tarjoavat loistavia mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Verkostoitua voi
kuitenkin lähes kaikkialla – ei pelkästään tiukan ammatillisissa tapahtumissa.
Tuntosarvet kannattaa pitää koholla koko ajan. Joskus kollegoihin ja
mahdollisiin asiakkaisiin voi törmätä mitä yllättävimmissä tilanteissa, jotka
kannattaa aina hyödyntää.
Muista, että olet aina oma käyntikorttisi kun
kohtaat kollegoita, tapahtui se sitten kasvokkain tai virtuaalisesti. Mahdollisen asiakkaan tai yhteistyökumppanin ensivaikutelma
sinusta voi muodostua vaikkapa
Facebook-ryhmän kommenttiesi perusteella. Ole asiallinen, ole kohtelias, ole ammattimainen. Sitä ei voi kyllin
korostaa.
Verkostoitumisesta on hyötyä myös silloin, kun käy niin, että et jostain syystä ehdi tai voi palvella asiakastasi itse.
Silloin on syytä miettiä varajärjestelyitä. Voitko varauksetta suositella
asiakkaalle jotain kollegaa? Vai onko parempi sanoa, että nyt en valitettavasti
voi auttaa? Jos suosittelet kollegaa asiakkaallesi, asiakas olettaa, että
kollegasi työ on samaa tasoa kuin oma jälkesi.
Valitse siis tarkkaan, ketä
suosittelet.
On kohteliasta kertoa kollegalle vaikkapa sähköpostiviestillä, että
suosittelit häntä asiakkaallesi. Samalla voit kertoa hieman
taustatietoja asiakkaasta, yleisiä toimintatapoja, hinta- ja
maksuaikatietoja ja muuta tarpeellista
Jos kollegasi suosittelee sinua, ole luottamuksen arvoinen. Kysy sinua
suositelleelta kollegalta palkkiotasosta ja muista asiakkaan ehdoista. Kollegan kanssa tehtävissä yhteistyöprojekteissa
on syytä sopia etukäteen tarkat ehdot, aivan kuten kaikkien muidenkin töiden yhteydessä.
Sen lisäksi, että kollegat voivat
tavalla tai toisella järjestää sinulle lisää töitä, he ovat korvaamaton apu ja
tuki arjessa. Kun käyttäydyt ammattimaisesti ja ystävällisesti ja vastaat kollegoiden
kysymyksiin, voit luottaa myös itse saavasi heiltä vastauksia. Muista kuitenkin
apua pyytäessäsi, että jokaisella on omat työnsä tehtävänä, eikä sinun
kysymyksesi saisi aiheuttaa muille kohtuutonta työtä. Anna siis kysymyksen
yhteydessä riittävästi kontekstia, jottei muilta mene turhaa vaivaa irrallisten
termitiedustelujen pyörittämiseen, äläkä vaadi vastauksia pikaiseen määräaikaan
mennessä. Toki kiireisiäkin kysymyksiä saa esittää, mutta älä oleta äläkä
velvoita liikaa. Kun saat vastauksia, muista kiittää ja kerro mielellään,
millaisiin ratkaisuihin päädyit, jotta tiedosta on hyötyä myös muille. Kollegaverkostoissa toimii sama vastavuoroisuuden periaate kuin
kaikessa muussakin elämässä. Aina käsi ojossa pyytämässä, muttei juuri koskaan
vapaaehtoisesti antamassa oleva kollega muuttuu nopeasti rasitteeksi. Avun pyytämisessä ja antamisessa on muistettava aina myös luottamuksellisuus:
älä paljasta, mistä asiakkaista, yrityksistä tai tuotteista on kyse. Joskus on eettisistä syistä parempi jättää kysymättä kuin vihjailla
liikaa.