LUKU 5 – VERKOSTOITUMINEN

VERKOSTOITUMINEN MUIDEN ALOJEN TOIMIJOIDEN KANSSA

Kollegoiden lisäksi on tärkeää rakentaa verkostoja myös muilla aloilla toimivien ammattilaisten kanssa. Nämä yhteydet voivat poikia sinulle uusia asiakkuuksia joko suoraan tai epäsuorasti. Kun juttukaverisi kertoo sinusta työpaikallaan tai ystäväpiirissään, tieto tarjoamistasi palveluista leviää. Puskaradiomarkkinointi on kustannustehokas markkinointikeino. Muista ammattilaisista voit myös saada hyviä yhteistyökumppaneita palveluihin, joita tarjoat asiakkaalle, mutta et tee itse, kuten taittotöihin. Voit törmätä myös hyödyllisiin kontakteihin vaikkapa työhyvinvointiin tai työvälineisiin liittyen ja löytää itsellesi hyvän hierojan, tietoteknisen tukihenkilön, kirjanpitäjän tai muuta vastaavaa.

Ole aina valmis verkostoitumaan – tuleva asiakkaasi voi tulla vastaan harrastusryhmissä, vanhempainilloissa, junassa tai bussissa, melkein missä vaan. Sopivan tilaisuuden tullen kannattaa avata suunsa ja kertoa, mitä tekee työkseen. Harjoittele näitä tilanteita varten niin sanottu hissipuhe, joka on positiivinen, kompakti ja iskevä tiivistelmä yrityksestäsi ja tarjoamistasi palveluista. Hissipuheesta on hyvä miettiä valmiiksi eri versioita esimerkiksi tilanteen muodollisuuden tai kuulijoiden mukaan. Pidä aina muutamia käyntikortteja mukana jaettavaksi.

Yrittäjäjärjestöissä ja kauppakamaritoiminnassa tutustut varmasti muiden alojen yrittäjiin ja voit olla mukana vaikuttamassa yrittäjien asioihin paikallisella ja valtakunnallisella tasolla. Eri ammattialojen messut ja muut tapahtumat kannattaa myös hyödyntää verkostoitumismielessä.