LUKU 6 – ASIAKKAAT

KOLLEGA ASIAKKAANA

Kollega soittaa ja kysyy, ehtisitkö kääntää pitkän tekstin kimpassa hänen kanssaan tai tulisitko kaveriksi tulkkauskeikalle. Tämä on hieno juttu – se osoittaa, että sinuun luotetaan.

Kollega on asiakkaana kuin mikä tahansa muukin asiakas: myös kollegan kanssa on sovittava pelisäännöistä ja pidettävä lupaukset. Lisäksi kannattaa huomata, että kollegalla ei ole yhtään sen enempää aikaa tai resursseja kuin sinullakaan. Siksi toimitettavan palvelun on oltava erityisen saumatonta. Älä siis ajattele, että kollega kyllä tarkistaa puolestasi termit tai huomaa kysymysmerkit tekstissä, jos ette ole erikseen niin sopineet. Ja jos kollega toimittaa sinulle tietynmuotoisen tiedoston, toimita se samanmuotoisena takaisin. Eli älä jätä kollegan tehtäväksi mitään sellaista, mitä et itsekään haluaisi alihankkijan jäljiltä korjata.

Joskus kollega ohjaa oman asiakkaansa luoksesi, koska ei itse ehdi tehdä jotain toimeksiantoa eikä halua toimia toimeksiannossa välikätenä. Ole silloin luottamuksen arvoinen. Älä kaappaa asiakasta, vaan tee alusta asti asiakkaalle selväksi, että teet toimeksiannon palveluksena kollegalle. Kysy myös kollegalta hänen käytännöistään, jotta kollegan ja sinun käytännöt ovat asiakkaan näkökulmasta yhteneväiset.