LUKU 7 – KANNATTAVUUS ENNEN KAIKKEA

HYVÄNTEKEVÄISYYS

Silloin tällöin kysellään ilmaistöitä hyväntekeväisyyden varjolla. Välillä myös tutuilta ja sukulaisilta tulee pyyntöjä tehdä jotain (puoli-)ilmaiseksi. Näistä tapauksista ei tietenkään voi antaa mitään yleispäteviä neuvoja saati sääntöjä, vaan jokainen tekee päätöksensä itse ja tapauskohtaisesti. Tässä on kuitenkin joitakin vinkkejä tapauskohtaisten pohdintojen tueksi.

 

Jos kysyjä esittää halpaa hintaa tai peräti ilmaistyötä siksi, että on tuttava tai sukulainen, kannattaa miettiä sitä, kauanko työhön menee aikaa, teettäisikö henkilö sen joka tapauksessa, vaikka sitten jollakulla muulla,  ja miten vastaavaan pyyntöön ehkä suhtautuisi jonkin muun alan edustaja. Mitä enemmän aikaa tehtävään oletettavasti kuluu, sitä vahvemmin kannattaa tietysti harkita kunnon palkkion pyytämistä. Jos työ on sellainen, joka on joka tapauksessa teetettävä jollakulla, ei sitä kannata tehdä ainakaan ihan ilmaiseksi. Jos työtä ei ole pakko teettää, mutta se jää tekemättä kunnon palkkiota vastaan, sen tekemistä voi harkita pientäkin korvausta vastaan. Pohdinnoissa voi olla avuksi, jos yrittää miettiä, kuinka paljon tuttu lääkäri olisi valmis hoitamaan sinua tai kuinka pitkälle sukulaisasianajaja lähtisi ajamaan juttuasi ihan ilmaiseksi tai pikkurahalla.

 

Monesti pyyntöjä ilmaistöistä tulee myös sillä verukkeella, että kääntäjä tai tulkki saa niistä itselleen kokemusta ja näkyvyyttä. Jos kukaan muukaan ei saa hankkeesta rahaa eli kyse on hyväntekeväisyydestä, voit jatkaa lukemista seuraavasta kappaleesta. Jos kyse kuitenkin on hankkeesta, josta joku muu käärii itselleen voittoa, mieti miksi sinä lähtisit siihen mukaan ilmaiseksi? Pelkällä kokemuksella ja näkyvyydellä kun ei ruokaa osteta.

 

Hyväntekeväisyyskohteet ovat jokaiselle omantunnonkysymyksiä. Hyvä lähtökohta on miettiä, olisitko valmis antamaan kyseiselle kohteelle rahaa. Jos olisit, voit ehkä joskus tehdäkin hyväntekeväisyyttä lahjoittamalla rahan sijaan asiantuntijapalveluasi. Jos et olisi valmis antamaan kohteelle rahaa, miksi kokisit velvollisuudeksesi panostaa siihen rahanarvoista asiantuntijuuttasi ja aikaasikaan? Älä anna muiden syyllistää itseäsi, vaan tee itse päätöksesi siitä, mitä hyväntekeväisyyskohdetta haluat tukea.

 

Kaikkien näiden kyselyjen kohdalla voi myös miettiä ja tilanteesta riippuen tarjota kysyjälle mitä tahansa näistä vaihtoehdoista: täysin ilmaiseksi tekeminen, tekeminen nimellisellä korvauksella, tekeminen kulut pois mutta ei voittoa -periaatteella (kannattaa muistaa, että tällaiseen työhön käytetty aika on pois varsinaisten töiden tekemisestä eli sen voi laskea ansionmenetyksenä ja siten kuluna) tai tekeminen periaatteessa normaalihinnalla, mutta tarjoamalla siitä pienen kädenojennusalennuksen. Päädyitpä sitten mihin tahansa näistä – tai tekemään normaalihinnalla, muista ehdottomasti perustella ratkaisusi pyytäjälle. Muuten vaarana on esimerkiksi se, että asiakas luulee veloittamaasi pientä summaa alan normaaliksi hintatasoksi ja se, että asiakas ei ymmärrä, kuinka merkittävän hyväntekeväisyyspanoksen olet oikeasti antamassa ja alkaa tehdä samanlaisia kyselyjä yhä uudestaan.

 

Kuten monessa muussa asiassa, tässäkin pätee vanha viisaus: tee mitä teet, kunhan tiedät itse, miksi teet niin. Älä siis taivu mihin tahansa muiden painostuksesta tai velvollisuudentunnosta, vaan pohdi asiaa ja tee perusteltuja valintoja.